Har någon någonsin läst en öppen ansökan? KREATIV JOBBANSÖKAN DEL 2
- Robin Backgren
- 21 jan. 2024
- 3 min läsning
[...] "och mailar du lovar jag en överraskning." [...], var min avslutning på alla öppna ansökningar jag skickade ut här nyligen. Det slog mig nu att oddsen att 1) någon kommer att öppna min ansökan är väldigt liten och 2) att någon öppnat den verkligen läser hela ansökan är försvinnande liten. Samtidigt, att börja en öppen ansökan med att säga "Hej kära rekryterare, ville bara framföra att om du svarar på detta mail så får du en överraskning, mmkay?" kan få användaren att kännas som aningen framfusig. För övrigt är det redan svårt att få svar på ansökningar man skickar till utannonserade roller och då tänker rekryteraren antagligen "vad har denna för fel och brister som aktivt söker ett jobb?". Bäst är det om man blir headhuntad. Så nu behöver jag bara lista ut hur man blir headhuntad utan erfarenhet, till en bransch man är helt grön inom och inte har någon utbildning till, det kan ju inte vara jättesvårt, eller?
Jag kan inte heller säga att inledningen på min öppna ansökan var så mycket bättre, jag började mailet med att skriva att jag förstår att de är hemskt upptagna och jag ödmjukast ber dem om lite av deras tid. Det sprudlar väl inte direkt storkukslugn i den inledningen kanske, men nu ska vi inte tappa modet kära vänner, för jag fick ett svar! Håll i er, här kommer det: "Kul att du hör av dig! Skickade ditt mail till våra Creative Directors, de kikar och återkommer.". Detta ser jag som en vinst, helt klart. Så då svarade jag att som utlovat kommer en överraskning snart på posten. Vad är då denna överraskning, du ska få en ledtråd nedan:
“Ett av Finlands äldsta varumärken och man beskrev designen med att alla produkter måste få en "dräkt"”. Ringer det några klockor? Inte? Detta berättade faktiskt min marknadsföringsprofessor för mig och därför visste jag om det. Inte den mest häpnadsväckande överraskningen, men man behöver värma upp sina mottagare så att inte chocken leder till ett överraskningsanfall. Jag skickade “Kiss Kiss” som gåva. “Kiss Kiss” är en hård och avlång karamell med en liten kissekatt på pappret inlindad i glansigt papper. Inget märkvärdigt, men innehåller socker. Visste du att socker är ett av de mest beroendeframkallande ämnena i världen? Försöker jag få min potentiella arbetsgivare att bli beroende av mig genom socker? Låt mig förklara mig nedan:

Året 1907 blev “Svenska Sockerfabriksaktiebolaget” Sveriges största bolag och överproduktionen av socker blev ett faktum. Då skapades propaganda så att människor skulle snaska i sig ännu mer socker, bland annat påståendet att 1 kg socker innehöll lika mycket näring som 56 st ägg, se bilden nedan för mera fascinerande jämförelser. Detta lyckades och under 1930-talet så åt svensken i genomsnitt 50 kg socker per person och år. Plötsligt hade väldigt många Svenssons och Anderssons dålig munhygien och ingen visste varför. Inte förrän efter andra världskriget då man gjorde tester och experiment på Vipeholms sjukhus för ”sinnesslöa” i Lund. Då kom man fram till att socker ledde till karies och medicinalstyrelsen slog tillbaka den tidigare propagandan med att om “Pelle snaskar blir han Pelle snusk”, se bilden nedan.
Så sockerberoende var inte mitt mål med överraskningen, jag lovar. Snarare att det skulle kunna vara lite intressant att få, se, känna och lukta på ett gammalt varumärke och få veta lite om historien bakom det. Det blev uppskattat och jag fick som svar att de redan hade för många copywriters, men tackade för uppvaktningen och hoppas våra vägar möts i framtiden. Jag ser det som en vinst att jag fick ett svar och tänker att jag kanske behöver få lite mera riv i överraskningarna framåt.
Comments